Räkgryta

Har varit iväg och spinnat, när jag kom hem ställde jag mig och lagade lite mat. Ni ska få ett litet recept (har ju sagt tidigare att jag inte följer recept och improviserar så det har ju bara för er att göra det samma och använda mina recept som inspiration :) ), men det blir ingen bild. Såsen skar sig så det såg inte så bra ut, men det var otroligt gott!!

Räkgryta
  • 3 klyftor vitlök
  • Färsk ingefära
  • 3 piri piri (chilifrukt)
  • räkor (en liten burk med räkot i lake)
  • en burk kokosmjölk
  • buljongtärning (jag tog kyckling för jag tycker det är gott, men fisk eller grönsak passar bättre)
  • risnudlar (halvt paket)
  • lite pressad lime och lite peppar
Jag börjar med att värma upp kokosmjölken för sig (den kan bubbla lite men absolut inte koka) och lägger i en buljong tärning. Sedan river jag ingefära (ta så mkt eller lite du vill ha, jag tog bara lite grann) och vitlök, hackar och kärnar ur piri pirisarna och steker det i olja. Jag häller bort laken från räkorna och lägger i det med grönsakerna. Stek en kort stund så att räkorna inte blir så sega. Häll på kokosmjölken. Efter det kan du börja koka nudlarna, tar ju bara 3 min. Pressa i lite lime och peppra såsen. Klart! Så mkt som jag lagade räcker väl till 3 något mindre portioner, så som sagt känner du att ha i mer av något feel free att göra ändringar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0