Angående träning

Tänkte avsluta dagen med några visdomsord från mig till er :) När det gäller träning är vi (eller kanske det bara är jag?) väldigt fokuserade vid nummer. Vårt tänk är att resultat endast mäts i nummer. Kan gälla vikt eller tid eller motstånd osv. Under spinningpassen är jag väldigt fokuserad på motståndet, jag har mitt specifika motstånd sittandes och ståendes. Det kan jag inte gå över, oavsett. Jag håller koll på displayen så att motståndet verkligen ligger rätt. Men idag så hade jag en annan instruktör, belysningen var mer dämpad än vanligt och jag såg inte siffrorna på displayen. Lite lätt panik, hur ska jag göra nu? Då insåg jag att kroppen måste få bestämma, och det gjorde den, under hela passet. Och min kropp orkade mycket mer än vad min hjärna trodde att den gjorde. Jag låg ibland långt över de maxgränser jag satt tidigare, men det visste jag inte för jag såg inte det. Jag orkade mer än vad jag trodde och därför blev träningen mycket mer effektiv, jag tog i mer och lysnade på kroppen. Inte hjärnan.

Så det jag vill komma fram till egentligen är att inte tänka så mycket när du tränar och inte haka upp dig på siffror. Använd dig av dig kropp, lyssna på den. Du kanske inte går ner de där sista kilona du vill, MEN kroppen mår bra av träning ändå. Och det är det man ska sätta i första rummet.

God natt med er :)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Vilka härliga ord! Dessa var precis vad just jag behöver höra, just nu.. Har precis börjat träna (bättre sent än aldrig) och ska försöka komma ihåg dessa ord vid nästa pass!



//Annelie

2012-02-28 @ 08:33:04
URL: http://anneliesblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0