Hälsotips

Hej!
Tänkte börja dagen med lite hälsotips, inte för att jag direkt är nån hälsoguru men för att inspirera både mig själv och andra :)

Mitt största problem när det gäller att leva hälsosamt är inte att äta bra mat (asså bra mat-mat, typ frukost, lunch osv.) utan det är snacksen mellan måltiderna och det är det jag måste få bukt med. Nu har jag börjat med mörk choklad och bytt ut chips mot grönsaker när jag dippar. Det finns inget magiskt sätt som man helt plötsligt slutar äta onyttiga saker, man måste helt enkelt bestämma sig och inte avvika från det. I början är det ju som svårast, när man ska vänja sig av. Som jag igår, jag hade bestämt mig för att söndag var min onyttiga dag och då skulle jag äta popcorn men ändå ställde jag mig i köket och poppade igår. Men eftersom jag gjorde det igår så blir det nyttigt på söndag, så fuskar man får man göra om i schemat typ. Men ja lite tips:
  • Börja med att hålla koll på snacksen mellan måltiderna, det är där de största bovarna finns tror jag
  • Försök hitta nån kompis/partner/syskon etc som kan vara nyttig med dig. Om man är två är det lättare att motivera sig att tex gå och träna tillsammans eller stötta varandra. Eller gör som jag, be strong on your own :P
  • Omega-3, ska tydligen vara bra för att få bort oönskat fett
  • Ha ett mål med träningen/maten, inte bara "att bli smal", det är inte tillräckligt motiverande. Jag ska springa vårruset i maj och då vill man ju inte att massa pensionärer sa springa om en hehe
  • Skriv in dina träningspass i kalendern och planera in saker som kommer upp efter träningen planerats in efter det. Typ om du skrivit spinning kl 17 på måndag och en kompis frågar på måndag morgon om ni ska fika vid 17, säg nej och föreslå en annan tid. Planera inte om träning, planera in andra saker runt det (undantag finns ju)
Hoppas ni fattar vad jag menar, blev lite flummigt ett tag där ;). Det här är ju tips som har funkat för mig och som passar mig, men de kanske inte gör det samma för dig. Men man kan ju alltid testa, om det inte är något för dig kommer du ju iaf ett steg närmare det som skulle kunna funka för dig. Herregud vad jag är dålig på att formulera mig, slutar här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0