Jobba tills man dör??

Läste den här debattartikeln av Blondinbella som tycker att det är en jättebra idé att jobba tills vi är 75, eller en ännu bättre idé: att jobba tills vi dör. Kan ju verkligen inte säga att jag håller med, tycker det är helt galet! Men det jag tänker mest på är hur sorgligt det är att hon anser att ens jobb ska vara ens livsstil. Ens jobb ska inte vara ens liv, inget fel att tycka om sitt jobb men man måste ha ett liv utanför det. Alla ens relationer ska inte vara arbetsrelationer, nä håller inte alls med. Jag längtar ju inte direkt efter att bli gammal men tänk att gå i pension, flytta till Spanien och leva där med personen man älskar. Det är iaf min dröm just nu när jag tänker så långt fram. Jag vill inte jobba dag ut och dag in i hela mitt liv och sen helt plötsligt inse att jag inte levt mitt liv, det är mitt arbetsliv jag levt. Och vad händer på arbetsmarknaden när folk inte går i pension? Ingen slutar sina jobb och därför behövs inte ny arbetskraft, och det är det de unga som får lida av. Höja pensionsåldern går väl an nu när vi lever längre, men 2-3 år räcker gott och väl. De blåa vill tjäna så mkt som möjligt och de kan de göra om de slipper betala ut pensioner eller om folk dör innan de ens hinner få sin pension.

Jag fick hem mitt första "orangea kuvert" igår och jag kommer självklart att börja pensionsspara så fort jag kan. Men det betyder inte att alla mina pengar går till pensionen. Man ska ju inte bara spara för sparandet skulle, men man måste ju ändå ha någon sorts säkerhet, man vill ju känna sig trygg. Blondinbella kanske gör det med sina miljoner på banken men för "vanligt folk" är det inte lika vanligt. Man måste tänka på att Blondinbella representerar en väldigt liten del av Sveriges befolkning (den situationen hon är i) och visst kanske det hon säger låter bra, men skulle det verkligen funka i din situation? Framtiden är oviss och man ska leva i nuet, men vad som helst kan hända som gör att du inte kan arbeta. Vart står man då utan sparade pengar och utan familj när jobbet har varit ens livstil?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0