Monarki?

Ja då har vi tydligen fått en liten kunglig bebis idag, att jag vet det får jag väl tacka Facebook för ;). Jag har personligen lite svårt för monarkin, eller egentligen inte monarkin som statssikt men att vår statschef inte på något sätt är framvald av folket. Vi har nu en statschef som ärver tronen, och som egentligen kanske inte är den bästa representanten för vårat land. Sverige är en modern demokrati som andra länder ser upp till, men ändå är vi en monarki som är så otroligt odemokratiskt. Varför kan vi inte ha en folkvald statschef, en representant som folket kan stå för och stötta, istället för den pinsamma gubben vi har nu. Handen på hjärtat, kan du ärligt talat säga att det inte finns någon annan som skulle göra jobbet bättre? Till och med Reinfeldt skulle vara bättre, även om han inte direkt är min favoritperson. Sen kan det ju diskuteras vad det bästa alernativet skulle vara, det finns en del att välja mellan. Vi har kvar monarkin men har en folkvald monark. Statsministern blir statschef, och sen blir nån annan statsminister. Sverige blir en republik. Det finns mycket att diskutera omkring det här men det är ändå en väldigt viktig diskution och det är tråkigt att så många är väldigt konservativa i den här frågan.

Sen tycker jag självklart att allt runt omkring kungligheter ska vara så speciellt. Det är så otroligt mycket skattepengar som går åt till familjen, hur många vanliga Svensson-familjer har råd att försörja sina barn när de leker rallyförare, designar bestick eller lever loppan i New York? Är det verkligen det som jag vill att mina pengar som jag sliter arslet av mig ska gå till? Med bara några miljoner mindre så kan man få bättre skolmat, sänkt pris på busskort etc. Sen att man inte får kalla ngon i familjen "du", hur töntigt är inte det? Och att blir sur när någon gör det? Daniel som var egen företagare fick inte jobba något mer när han gifte sig, är det inte bra om de tjänar egna pengar och inte bara lever på invånarna?

Finns mycket att säga, skulle vara spännande och höra andras åsikter också :)
För eller emot monarki?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0