Svampsoppa

Idag lagade jag mat för första gången i mitt nya kök, det blev svampsoppa. Hade en burk med torkade trattkantareller som mamma och pappa plockat på landet i Strängnäs, det passade perfekt nu :)

Svampsoppa
Torkade trattkantareller (funkar även med annan svamp)+spadet från dem
3 potatisar av möjlig sort
1 morot
1 lök
3 vitlöksklyftor
2 buljongtärningar (jag änvände kyckling)
2,5 dl grädde
vatten

Först la jag kantarellerna i blöt, inte i för mkt vatten bara så att de täcktes precis. Skala moroten och potatisarna och hacka i bitar (ju mindre biter desto mindre koktid). Koka i en kastrull fylld med vatten så att rotfrukterna täcks precis. Hacka lök och vitlök (storlek spelar ingen roll då det ändå ska mixas) och fräs i olja. När rotfrukterna är tillräckligt mjuka för att mixas häll i löken, vitlöken och buljongtärningarna i kastrullen. Rör om och mixa sedan till en slät soppa. Tillsätt lite grädde i taget för att späda medan du mixar. Sila kantarellerna men spar vätskan (spadet) som blir kvar, finns sådan otroligt god smak kvar i den! Häll i den i soppan och resten av grädden. Häll i extra vatten om du tycker att soppan är för tjock. Ställ tillbaka på plattan och låt bli varm, lätt puttrande. Häll då i kantarellerna och servera när de blivit varma. Smaklig måltid!! Jag kommer att äta soppan med mina matmuffins som jag ska göra imorgon, då kommer även receptet på dem :) Bild på det här receptet kommer snart upp i ett mobil inlägg hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0